Sportwetenschappen

Lessentabel:

De lessentabellen van onze doorstroom (ASO) richtingen vindt u hier.

Je wilt:

  • fysieke uitdagingen aangaan?
  • je grenzen leren verleggen?
  • je verdiepen in elke discipline zowel op het gebied van techniek & tactiek als op het gebied van het wetenschappelijke achter de sport.

Je hebt:

  • een sportieve en competitieve instelling.
  • voldoende motorische vaardigheden.
  • oog voor en interesse in alle sporten.
  • aandacht voor fairplay & teamspirit.
  • een wetenschappelijke interesse.

In de derde graad (schooljaar 2023 – 2024) kan je doorstromen naar:

  • sportwetenschappen
  • talen – wetenschappen (indien basisniveau voor talen voldoende hoog is)
  • sport
  • humane wetenschappen (mits een instroomcursus voor de humane vakken te volgen)

Wat houdt Sportwetenschappen in?

Deze richting focust op het bestuderen van wetenschapsdomeinen. Je beoefent verschillende bewegings- en sportactiviteiten en krijgt zo een dieper inzicht in toegepaste wetenschappen.

De combinatie van deze twee vakdomeinen staat borg voor ruime keuzemogelijkheden in het hoger onderwijs. Je bent gemotiveerd om wetenschappen en hun toepassingen te bestuderen aan de hand van bewegings- en sportactiviteiten. Je ontwikkelt hierbij een breed bewegingsprofiel én bereikt een gevorderd niveau voor meerdere bewegingsactiviteiten. Hierbij focus je je op het verbreden en verdiepen van je technische en tactische bewegingsspecifieke competenties. Dit doe je binnen drie bewegingsdomeinen: het individuele, interactieve en ritmisch-expressieve domein.

Je nieuwsgierigheid voor wetenschappen en technologie, een juiste studiehouding, doorzettingsvermogen, zelfstandigheid en zin voor samenwerking en (zelf)reflectie worden sterk aangesproken. Binnen het vak sport maak je kennis met verschillende balsporten (voetbal, basketbal, volleybal), terugslagsporten (tafeltennis, badminton), atletiek (kogelstoten, speerwerpen, spurt, hordelopen) en zwemmen. Voor het deel wetenschappen verwijzen we naar het profiel “Wetenschappen”.