Projecten

Vele van onze vakoverschrijdende eindtermen, de VOETen, bereiken we via een heel gedegen en uitgebalanceerd projectenwerk.

Zo nodigen we niet alleen externe sprekers uit rond o.a. het gebruik en gevaren van sociale media, getuigenissen van transgenders & holebi’s, sensibiliseren rond drugs- en alcoholgebruik & seksuele voorlichting rond SOA’s, maar hebben we evengoed native speakers die rond een bepaald thema in het Engels of Frans in de taallessen komen spreken.

Er zijn ook voorstellingen rond verkeersveiligheid, klimaat en duurzaamheid en pesten.

Leerlingen steken zelf de handen uit de mouwen tijdens  projecten zoals reanimatiecursussen, upcycle workshops, biologisch en duurzaam koken of tijdens activiteiten in samenwerking met Natuurpunt, bv. bosbehoud, insectenhotels of nestkastjes. In de derde graad werken leerlingen rond duurzaamheid bijvoorbeeld in de lessen levensbeschouwing of, indien het onderwerp het toelaat, in hun onderzoekscompetenties.

Onze werkgroep duurzaamheid en solidariteit selecteert bovendien  jaarlijks een goed doel waar rond gewerkt wordt in de lessen levensbeschouwing. Zo steunden we in het verleden o.a. straatkinderen in Haïti, daklozen in Brussel, Natuurpunt, een kinderboerderij, het Rode Neuzenproject voor psychische problemen bij kinderen, …

Verder zijn er ook, afhankelijk van de studierichting, richtingsgebonden activiteiten zoals een Romeins soldaat in de klas, een economisch strategiespel, childfocus i.f.v. gedragswetenschappen, …