3de graad Economie – wiskunde
Iets voor jou?
Je wilt:
- Diepere inzichten krijgen in hoe de economie werkt en hoe economische modellen worden opgebouwd?
- Begrijpen hoe bedrijven en markten functioneren, en hoe economische theorieën worden toegepast in de praktijk?
- De economische actualiteit kunnen analyseren met behulp van wiskundige modellen en statistieken?
- Jezelf voorbereiden op verder studeren in richtingen zoals economie, financiën of bedrijfskunde, waar wiskundige analyses belangrijk zijn?
- Je logisch en analytisch denkvermogen ontwikkelen om complexe economische vraagstukken op te lossen?
Je hebt:
- Een sterke interesse in zowel economie als wiskunde en ziet graag hoe deze vakgebieden elkaar aanvullen.
- Aanleg voor wiskundig redeneren en probleemoplossend denken, vooral als het gaat om het toepassen van modellen in de economische context.
- Een logisch gestructureerde en kritische geest, waarmee je verbanden kunt leggen tussen abstracte economische concepten.
- Een interesse in het analyseren van data en statistische informatie om economische trends en ontwikkelingen te doorgronden.
- De motivatie om theoretische economische kennis te koppelen aan wiskundige methodes en formules.
| VAKKEN | 5e jaar | 6e jaar |
| Wiskunde en statistiek | 7 | 7 |
| Algemene economie | 3 | 3 |
| Bedrijfswetenschappen | 1 | 1 |
| Informaticawetenschappen | 1 | - |
| Aardrijkskunde | 1 | 1 |
| Biologie | 1 | 1 |
| Chemie | 2 | 2 |
| Fysica | 2 | 2 |
| Nederlands | 4 | 3 |
| Frans | 3 | 3 |
| Engels | 2 | 2 |
| Geschiedenis | 2 | 2 |
| Financieel economische competenties | - | 1 |
| LO | 2 | 2 |
| Levensbeschouwing | 2 | 2 |
| Wiskunde of Wetenschappelijk tekenen | - | 2* |
| Leerlingen die deze studierichting kiezen, hebben 33u les per week in het 5de de jaar i.p.v. 32u. * In het 6de jaar kunnen leerlingen vrijwillig een optie +2u wiskunde kiezen. | ||
Jouw opleiding vooraf?
Een richting in de tweede graad met vijf uur wiskunde is een goede en noodzakelijke voorbereiding voor economie-wiskunde. Je bent begeesterd van economie en je blonk uit in wiskunde? Dan heb je alle troeven om succesvol te zijn in de richting Economie – wiskunde. Volgde je geen economische richting, maak je een instroomcursus boekhouden.
